Vetrek naar-, en eerste indruk van Jordanie Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Sandra Kuijs - WaarBenJij.nu Vetrek naar-, en eerste indruk van Jordanie Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Sandra Kuijs - WaarBenJij.nu

Vetrek naar-, en eerste indruk van Jordanie Amman

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

07 Januari 2018 | Jordanië, Amman

Op 3 januari 2018, de dag van ons vertrek, woedde een zware storm. 's Nachts (2.50 uur) in Vlissingen de zwaarste windstoot gemeten in Nederland, van 141 km. per uur.

Dat hebben wij ook gevoeld. De pannen op het dak ratelde zo hard dat ik bang was dat een stuk van het dak in de lucht zou vliegen.

Of een boom om zou waaien. 's Morgens gelukkig niets van dat al. Om 11.00 uur werd er code oranje afgegeven voor Noord Holland.

Wij reden daar toen al op weg naar Schiphol. Kim bracht ons. 50% Van de vluchten was gecanceld, maar wij vertrokken op tijd om 13:00 uur. We hebben flink wat turbulentie gehad. Ik ben niet zo'n held hoor, maar ik bleef gewoon stug doorkijken naar mijn filmpje, en naar Peter.

Als hij rustig bleef kon ik ook gerust zijn. En tegen 18:30 plaatselijk tijd(is hier 1 uur later) kwamen we aan in Amman.

We werden opgehaald door chauffeur van AES en half uur later in het hotel. Onze plek totdat we een appartement hebben. De volgende ochtend(Peter ging aan het werk) ben ik foto's gaan maken van het hotel, lunchen en toen eens buiten kijken.

Amman:

Is ruim 25 km breed en 30 km lang (groter als Walcheren) en heeft 4 miljoen inwoners.

Mijn eerste indruk is dat het wel wat weg heeft van de grote steden in Italië.

Hier zie je ook dat er op de benedenverdieping al gewoond wordt, terwijl de bovenverdieping in aanbouw is en de stukken betonstaal er nog uitsteken. Het type huizen en steengebruik komt ook wel overeen. Amman ligt op 1,5 km hoogte, in de zomer wat koeler dan bijvoorbeeld aan de Dode zee.

Daar kan het soms wel 45 graden zijn. Hier dan wel 10 graden minder. Het is hier nu ook winter en 6 graden. Afgelopen dagen regen gehad en vrijdag harde wind. Maar komt het zonnetje even door dan kan de winterjas weer open.

Het hotel zit aan een vierbaansweg in het midden gescheiden met, zeg maar, een stoeprand. Ik had die dag nog niet de neiging die eens te willen oversteken. Ze rijden hier hard langs en ze rijden hier sowieso als zotten. Het recht van de sterkste telt hier.

Stukje bij beetje naar voren rijden om jezelf er tussen te wringen. Wij rijden al rechts op een rotonde als we eraf willen, maar hier ook links, hier kan alles. Soms zie je ze massaal door rood rijden, dus denk je dat je weet hoe het werkt, maar dan stukje verder staan ze weer braaf stil voor rood.

Zebrapaden zijn hier volgens mij op de bon. Ik kon vanaf het hotel, een heel eind terug, aan het begin van de straat/rotonde over een zebrapad, wel zonder verkeerslichten dan. Maar dat begint ook te wennen gewoon de straat oplopen en stapje voor stapje een beetje naar voren totdat de auto's stoppen. Met Peter erbij steken we ook wel eens recht voor hotel over, maar dat vind ik doodeng. Sta ik daar op die soort stoeprand met zowel voor- als achter mij de auto's die langsrazen. Je zal je evenwicht verliezen. De hotelstraat ligt tussen twee rotondes in, de 2e en de 3e en verder in Amman worden meerdere rotondes met cijfers aangegeven. Makkelijk voor mij om het statenplan stukje bij beetje te volgen. Vaak staat het langs de weg op de borden ook in het Engels aangegeven, maar... niet altijd. En dat kriebeltjesschrift is niets van te bakken hoor.

Gisteren vanaf hotel gelopen door de winkelstraat(werd door bewoner ook Souk genoemd, ik dacht dat alleen die oude Souk, beetje marktachtig, zo heette). We liepen over de stoep de helling af, dus opletten voor de tredes in de stoep en de diepe geulen bij elke inrit.

Dus als je rond wilt kijken eerst even stilstaan, en voor de rest dubbeltjes zoeken. Sommige stoepranden zijn hier ook heel hoog, om er af te stappen zou je bijna een huishoudtrapje meenemen zeg.

Niet te doen voor kinderwagens en rollators, maar die heb ik hier nog niet gezien. Dit is dus het deel oude stad. In de wijken waar nieuwbouw is ziet het er beter uit. De mensen zijn hier allemaal super vriendelijk en praten met je. Veel kunnen er Engels, maar niet iedereen.

We liepen naar het oude amfitheater. Een grote en kleine naast elkaar. In de kleine legde een gids aan ons uit dat we op ons hurken moesten gaan zitten, ieder aan het begin van de eerste ring, en zachtjes tegen elkaar moesten praten. Het geluid ging helemaal rond en ik kon hem heel goed verstaan.

Zo ook op de middenstip, de gids had voor het gemak maar een kruisje op de vloer gekrast, hetzelfde als je ging praten dan had je surround geluid. Vroeger waren ze zo dom nog niet.

Later met de taxi, weer naar ander deel van de stad gegaan. Daar zit ook best wel wat verschil in, in taxiprijzen. Al verschillende taxi's gehad nu.

Met- en zonder meter, met en zonder chauffeur met Arabische hoofddoek op en stoffen franjes over het hele dashboard, met en zonder muziek of het gebed uit de speakers. Maar na een aantal ritten weten we nu heel goed wat een ritje van een bepaalde afstand moet kosten.

Ach ja die buitenlanders hebben genoeg denken sommige(gelukkig niet allemaal hoor).

Peter kan misschien nog door voor een Arabier zonder baard en snor, maar mijn blonde haar. Mmm denk het niet.

• 07 Januari 2018 - 16:55

Silvia:

Wat leuk dat je zo'n reisverslag hebt gemaakt. Zo zijn we toch een beetje bij je en kunnen we al je "avonturen" mee beleven.

• 07 Januari 2018 - 17:06

Monique Van De Wijngaart:

Hoi Sandra &Peter,

Fijn om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen en op verkenning zijn geweest!
    Ik kan me er een goed beeld van vormen hoe het eruit moet zien want je beschrijft t leuk hoor hihi!!
    Trouwens het oversteken in Rome is ook een hele klus hoor pff...
    Hoe zijn de maaltijden eigenlijk?, hebben ze een beetje europese keuken of is t echt heel anders? Ben er benieuwd naar.
    Nou, ik wacht het volgende verslag weer af en ondertussen lekker genieten hej
    Lieve groetjes Monique

• 07 Januari 2018 - 18:15

Marja:

Hoi Sandra en Peter,
    Fijn om te horen dat alles goed gaat.
    Leuk dat je een verslag hebt gemaakt van de eerste dagen. Zo krijgen we toch een beetje een indruk van jullie avontuur.
    Advies nog van Bert oppassen met al die stoepen en tredes. Je weet wel waarom. Ha ha ha!!!
    We kijken uit naar je volgende verslag.

Groetjes Bert en Marja

• 07 Januari 2018 - 18:38

Hélène En Bouke:

Hé luitjes,
    Geweldig zo'n verslag. hou ons op de hoogte en geniet van alle indrukken die jullie opdoen.
    Gaat vast goed komen. Ben ook benieuwd naar de "keuken" daar in Jordanie, wellicht leuke ideetjes voor thuis ?
    Groeten

• 07 Januari 2018 - 18:40

Ronald En Ellen:

Hee Sandra wat kan je dat goed zeg

• 07 Januari 2018 - 19:17

Helga:

Super leuk San! Blijf vooral “bloggen”. Dan kunnen we een beetje meegenieten van jullie avontuur

• 07 Januari 2018 - 19:49

Esther En Peter :

superleuk om jullie zo te volgen, leuk verwoord ook. wordt het een beetje beeldend, kan je ook foto’s plaatsen? ik heb er een appje van gemaakt. groetjes van ons

• 08 Januari 2018 - 11:48

Lucita En Luc:

Hoi Peter en Sandra, leuk verslag. We hopen dat het jullie goed gaat in Amman. Die passage over het verkeer herkennen we heel goed. We wachten nieuwsgierig op de volgende verslagen. Groeten van ons.

• 08 Januari 2018 - 12:09

Anneke:

Hoi Peter en Sandra !!

Wat ontzettend leuk zo’n verslag .... smullen ....
    En we willen meer natuurlijk ...
    Het voelt een beetje of we er bij zijn, en wat kun jij schrijven Sandra !!
    Tot het volgende “ hoofdstuk “
    Anneke en Joost

• 08 Januari 2018 - 21:00

Yolanda En Jan :

Mooi verslag San, super verhaal zo krijgen wij er een beeld bij hoe het daar is.
    Groetjes jan en yolanda

• 09 Januari 2018 - 23:53

Dees:

Wat leuk om te lezen hoe jullie het daar hebben en
    mee maken. Ver weg en toch dichtbij

• 10 Januari 2018 - 09:28

Didi:

Hoiii, zie nu pas dat we ook kunnen reageren, lekker slim! Wat een een leuk verslag, hoop dat er nog vele volgen! Leuk om jullie en Jordanie ietsje dichterbij te hebben. Liefs

• 16 Januari 2018 - 13:13

Peter En Yvonne:

He Sandra en Peter,
    Leuk om op deze manier wat van jullie te horen en ons
    mee te laten beleven van dit grote avontuur!!
    Lieve groetjes van ons