Al weer 2022 - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Sandra Kuijs - WaarBenJij.nu Al weer 2022 - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Sandra Kuijs - WaarBenJij.nu

Al weer 2022

Blijf op de hoogte en volg Sandra

25 Februari 2022 | Jordanië, Amman

Het jaar 2022 alweer.

16 Januari weer naar Amman gevlogen, na de feestdagen in Nederland te hebben gevierd met de familie.

Na de gebruikelijke PCR-test in Nederland, moest het bij aankomst op vliegveld in Amman ook nog één keer. Even rats rats een stok in je neus (keel doen ze hier niet), sticker op je paspoort met QR-code en weer door. Dat ging allemaal lekker snel.

In Nederland € 80,00 p.p. plus in Jordanië omgerekend voor € 25,00 p.p.

Kostbare grapje voor een test met uitslag t.b.v. reizen, dat AES betaald natuurlijk.

Een tiental hokjes om te testen stonden klaar, vlak voor de paspoortcontrole.

Je krijgt een berichtje of zoekt het zelf op met je QR-code of je nog in quarantaine moet.

Dinsdag 25 januari

Sneeuw in Amman

Peter kwam vroeger thuis van zijn werk met zijn beeldscherm en laptop om thuis te kunnen werken. Er was n.l. een sneeuwstorm voorspeld voor de volgende dag.

Het ministerie had afgekondigd dat alle bedrijven en winkels dicht moesten vanaf woensdag 12:00 uur. Het zou een serieuze sneeuwstorm worden.

Weersverwachtingen kloppen niet altijd, dus was ik er niet zo heel erg mee bezig.

Wat me achteraf al wel opgevallen was dat, dinsdag tussen de middag, de hele straat vol stond met geparkeerde auto’s en ik het laatste winkelkarretje had bij onze supermarkt.

En waren ineens wel heel veel mannen, tussen de vrouwen die normaal gezien boodschappen deden zo overdag. Alvast hamsteren voor een paar dagen.

En ik ook, je weet tenslotte maar nooit of de weersverwachting nu wel klopt.

Woensdagavond kwamen de eerste sneeuwfoto’s op mijn telefoon al binnen, met toen nog een beschaaft laagje, maar donderdagochtend werden we wakker en hadden we een 25 cm dik sneeuwdek.

Prachtig.

Alles lag compleet stil.

Heuvel op is niet te doen met een auto, dus kom je niet ver met overal pittige hellingen. Op de nieuwssite van Roya Jordan stonden al snel filmpjes met auto’s die de helling kwamen afglijden.

Ook waren er heel veel bomen omgeknakt, zo ook in onze straat, en elektriciteitskabels (bovengronds allemaal) afgebroken en op straat terecht gekomen.

Sommige mensen hebben 50 uur zonder stroom gezeten. Wij gelukkig niet.

De nijging om naar buiten te gaan, of om een sneeuwpop te maken hadden we beiden niet.

Maar donderdag op vrijdagnacht is Peter toch zijn bed uitgegaan om een geul te gaan graven in de sneeuw, vanaf de afvoerpijp van de bovenverdieping naar het afvoerputje op ons terras.

Er was rond onze slaapkamermuren een zwembad aan water ontstaan, waar het water vanuit de regenpijp zo in viel, alsof er een WC-stortbak opnieuw volliep en dat met een ploink-geluid, precies achter mijn nachtkastje zit die pijp door de muur.

We hebben het geprobeerd te negeren, maar het was te irritant;-)

De dooi zette in en zaterdags konden we al over straat lopen, op de stoepen nog niet, en toen zagen we de ravage van bomen en elektriciteitskabels.

Weken later zagen we tijdens onze wandelingen dat nog steeds niet alles was opgeruimd.

Klimaat

Niet iedereen verwacht dat het in Jordanië ook koud kan zijn en het er soms kan sneeuwen.

Amman ligt verspreid over 19 heuvels, met een hoogte van ruim 700-1400 meter.

Het heeft warme, droge zomers en milde winters, waarin wél neerslag valt.

Typerend voor de winters in Amman is dat, door de hoogteverschillen in de stad, het centrum (op een hoogte van 776 meter) regen kan hebben, terwijl het in het op een hoogte van ongeveer 1200 meter gelegen westen van Amman op dat moment aan het sneeuwen is.

En wij wonen in het westen van Amman op 920 meter hoogte.

Regelmatig wordt Amman ’s winters geteisterd door een sneeuwstorm, die soms voor een sneeuwdek zorgt van wel een halve meter hoogte.

In de rest van Jordanië, de lager gelegen delen, is het een stuk warmer, meestal zo’n 10 graden warmer dan in Amman.

Het landschap varieert nogal waardoor de weersomstandigheden enigszins kunnen verschillen.

Bijv. 6 februari 2022:

Nederland 8 gr.

Amman 8 gr.

Dode Zee 20 gr.

Aqaba 19 gr.

Dit is prettig als je even weg wilt uit de kou. In een uurtje rijden ben je aan de Dode Zee en in 4 uur in het uiterste zuiden in Aqaba.

Aardbevingen komen hier ook voor, maar vaak in het Noorden, in Irbid en het Dode Zee gebied.

Laatst in januari 2 keer in Irbid, met een kracht van 4.

Coronaregels worden per 1 maart ook hier een heel eind losgelaten.

·     Geen PCR-tests meer bij aankomst hier, ook niet bij feesten, trouwerijen en bijeenkomsten, of als je met iemand in aanraking geweest bent die Corona heeft, en dan ook geen zelfisolatie meer nodig.

·     En quarantaine, net als in Nederland, ook naar 5 dagen.

Maskers moeten we nog blijven dragen.

Dat er toch nog niet met het volle aantal mensen in de moskee gebeden wordt zien we vaak op vrijdag om 12:00 uur, als we van de grote supermarkt terugkomen. Een apart gezicht.

Buiten, rondom de moskee, zie je dan wel honderd man op hun matje bidden in naastgelegen tuinen van bijv. de bruidsmodezaak, op de stoepen en voor de winkels enz.

Zomaar een stukje uit Roya news online:

Zaterdag 19 februari, 1 Dode en 1 zwaargewonde bij aanrijdingen van overstekende mensen en op dezelfde dag 246 ongelukken in het verkeer gemeld.

Hier moest ik aan denken toen we 2 dagen later op weg waren richting het Noorden van Amman, zo rond 19:00 uur in het donker.

Ik kreeg haast een hartverzakking toen er op dat moment iemand al rennend overstak, voor ons neus, op een 100 km-zesbaansweg met middenberm.

Hij heeft het gehaald, dat wel, tot het midden in ieder geval.

Als wij wandelen en ook over moeten steken over zulke wegen, rijden ze 60-80 km en is het overdag. Soms staan we in de middenberm ook wel even voor we weer over kunnen. En in de spits durf ik niet eens over te steken en loop liever een heel stuk om.

De 5e cirkel is laatst helemaal vernieuwd, ook in verband met de nieuwe buslijn, en hier is zowaar wel rekening gehouden met voetgangers en hebben ze zebrapaden gemaakt.

Dan maar hopen dat je op tijd gezien wordt.

Eén voordeel, een voetganger hier is heilig, ook al zou deze voor je auto springen, jij bent in je auto altijd fout.

Heel vervelend is dat van de meest akelige ongevallen er gewoon filmpjes online, of via WhatsApp verspreid worden, met de meest vreselijke details.

Zo ook van een van de vele zelfmoord sprongen van de Abdounbridge vlak bij ons huis.

We hebben nu al een paar voorjaarsdagen met een temperatuur van soms 18 graden gehad.

Lekker hoor, dan kan de kachel voor de vloerverwarming, die op diesel draait, tenminste weer uit. Dat oude ding had nogal eens kuren en onderhoud nodig en de diesel hier kost ook meer dan een paar stuivers ;-)

Zomertijd 2022

Jordanië heeft als enige land ter wereld de Zomertijd met een maand vervroegd naar de nacht van 24 op 25 februari. Dus een maand lang lopen we nu 2 uur voor op Nederland i.p.v. 1 uur.

Geen idee waarom eigenlijk.

Groetjes Sandra

• 26 Februari 2022 - 13:00

Bouke:

Wederom een pracht verslag. Jullie maken nog eens wat mee......

• 27 Februari 2022 - 14:42

Leo & Herta:

Mooi dat jullie sneeuw hebben gezien, hier is het wel grappig geen sneeuw maar veel regen. De Canaval is begonnen, we komen de meest vreemde vogels tegen in de stad. De hartelijke groeten van ons

• 28 Februari 2022 - 07:58

Marja:

Leuk verslag weer Sandra.
    Groetjes Bert en Marja

• 03 Maart 2022 - 18:47

Ellen :

Mooi verslag..
    Meer winter bij jullie dan hier in t koude kikkerlandje.
    Groetjes van ons

• 04 Maart 2022 - 10:28

Yolanda:

Weer een mooi verhaal , verlang hier ook naar warm weer