Verkeer in Jordanie - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Sandra Kuijs - WaarBenJij.nu Verkeer in Jordanie - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Sandra Kuijs - WaarBenJij.nu

Verkeer in Jordanie

Blijf op de hoogte en volg Sandra

14 November 2019 | Jordanië, Amman

Gekke dingen in het verkeer in Jordanië en wat foto’s.

Toen wij hier voor het eerst kwamen en deelnamen aan het verkeer vielen we van de ene verbazing in de andere. Hoe vreselijk er hier gereden wordt.

Soms geloof ik gewoon niet wat ik allemaal meemaak hier.

Wat het eerste opvalt is het getoeter de hele tijd.

Het getoeter van: je zit in mijn gebied/mijn ruimte, het getoeter van: pas op, ik kom eraan en ga jou voorbij, dus jij blijft nu effe waar je nu bent en het getoeter van: geef gas bij een stoplicht, één nanoseconde nadat het licht op groen is gesprongen.

Ik vergeleek het wel eens met een spelquiz waarbij je je hand boven de rode knop houdt om snel te kunnen drukken bij een goed antwoord.

In Nederland moet je dit niet doen, je kunt er een bekeuring voor krijgen, of ze trekken je vanachter je stuur als je niet oppast.

Baantje wisselen van de ene naar andere en weer terug meestal zonder richtingaanwijzer, maar met verschillende handgebaren of een uitgestoken handje uit het raam, alsof ze op de fiets zitten, haha.

En kijken met zo’n kin-gebaartje erbij, als ze midden in een drukke straat ineens een

U-bocht willen maken, zo van: ‘Ik weet dat ik fout ben maar laat me er effe door’.

In hun baan blijven lukt bijna niemand, ze pakken altijd de baan ernaast een stukje mee, en zeker in een bocht.

Ook rijden ze hier ook voortdurend OP de lijn alsof het een monorail is, zo halfje halfje dat je er niet langs kunt. Dat is leuk in een tunnel.

En mega ruim een bocht door, alsof dat altijd met één hand gaat.

Ze veroorzaken grote opstoppingen en gevaarlijke situaties alleen maar door hun arrogantie, gebrek aan respect voor andere bestuurders en de wet.

Gaat jou licht op groen kijk dan maar of er niet nog één, met een noodgang van de andere kant, nog net even door het rode stoplicht rijdt.

Het is hier handig om hele snelle reflexen te hebben.

Van alles kom je hier tegen tegen, van het wrak van de weg tot de duurste Tesla (die als Uber werd gebruikt). Hier heb je geen APK-keuringen, dus zie je ook auto’s die soms houtje/touwtje vastgemaakt zijn en diesel vrachtwagens en bussen die gitzwarte rookgordijnen uitspugen, zodat je echt even niets meer ziet.

Half mei was “Ellie Lust op patrouille” op de Nederlandse TV. Zij liep mee met de politie in Jordanië (In de woestijn, het vluchtelingenkamp Za’atari in Zarka en in Amman zelf).

Voor wie het niet gezien heeft:

Het was heerlijk om te zien hoe zij strikt alle regels volgde die zowel in Nederland, als in Jordanië, gelden, maar alleen hier hebben ze lak aan alle regels en er wordt nauwelijks tegen opgetreden. Dweilen met de kraan open dus. Maar Ellie wilde er vol tegenaan ;-)

Eén stukje uit het programma is heel typerend voor Jordaniërs in het verkeer, vind ik.

Ellie houdt een auto staande bij een grote verkeerscontrole op gordels, rijbewijzen en autopapieren en constateert dat de bestuurder zijn autogordel niet draagt, ze zegt hem zijn gordel aan te doen voor zijn eigen veiligheid.

Dan begint die man naar zijn gordel te zoeken aan zijn rechterkant, haha.

Dan zegt Ellie: ‘Je gordel zit links hoor, en zo werkt ie.’

Hij blijkt niet eens te weten waar die gordel zit en hoe die werkt. En Ellie moest hem nog extra zeggen dat zijn vrouw naast hem ook een gordel om moest doen.

Nou dit moet genoeg zeggen denk ik.

Gordels hebben ze soms niet eens en dragen ze hier nauwelijks, ook de vrouwen die voorin zitten met een baby in de armen niet. Ik heb ook werkelijk een taxi zien rijden met een grote ster in zijn voorruit die vanaf binnen geraakt was.

En maar te zwijgen van alle personen die in de laadbak van een pick-up truck los zitten en er zo uitgeslingerd kunnen worden.

Toen Stephan in de Uber-taxi zijn gordel wilde vastmaken zat er een dummie in met een stukje gordel van 10 cm. De meeste klanten willen geen gordel aan, en zo is de chauffeur van het gepiep af in zijn auto.

Ik heb wat situaties gefotografeerd in het verkeer die Ellie vast en zeker niet goed zou keuren, maar waar je hier gewoon mee wegkomt, en wij hier al bijna normaal gaan vinden.

Nu als ik iets geks zie in het verkeer wat niet klopt (en dat is heel vaak) roep ik wel eens:

‘ELLIE WAAR BEN JE???’

Wat voorbeelden:

·     Losse lading meloenen, zonder net erover, opgestapeld in pick-up, die je, als hij hard moet remmen, zo door je voorruit kunt krijgen.

·     Een grote kameel achterin de laadbak van een pick-up truck, die Peter met 120 km per uur voorbijkomt.

·     Auto’s met naar binnen geslagen wielen, al 2x, zien rijden.

·     Een busje of auto helemaal volgepropt met mensen, en in het nieuws een 23-passasiers-schoolbus vervoerde 65 scholieren, en ook nog zonder het speciale rijbewijs dat nodig is voor zo’n bus.

·     Een kind, op zijn kont zittend uit het raam en de dakreling vastheeft (jonger dan 10 jaar schat ik) op de snelweg vanuit Aqaba, dat met 100 km per uur voorbijkomt. Geen foto durven maken, omdat we, mocht het kind vallen, er niet te dicht achter durfden te rijden. Of kinderen die uit het dakraam steken met hoofd en schouders, die hun rug of nek kunnen breken door aanrijding o.i.d. Geven de ouders er niet om??? Veel ernstiger is het zelfs nog, omdat het niet als een overtreding wordt beschouwd.

·     Tijdens wegwerkzaamheden op de snelwegen wordt voortdurend de baan van de tegenligger gebruikt, zelfs gewoon heuvel op, diverse keren.

·     En komen diverse spookrijders op jouw weghelft over de vluchtstrook.

·     Parkeren, een kilometer van de kant af of in de bocht zelf. Zoals ze aan komen rijden wordt de auto neergezet. Niet een beetje draaien, of beter neerzetten zodat een ander er ook langs kan, die mag het zelf uitzoeken. Hetzelfde in de parkeerkelders, gewoon schuin over 2 parkeervakken gaan staan.

·     verkopers van fruitstalletjes op de vluchtstrook van de snelweg, liggen soms gewoon half met hun bovenlijf onder hun geïmproviseerde tafeltje, met kleedje erover, uit de zon, te pitten.

Ze gaan er vanuit dat niemand effe een stukje vluchtstrook meepikt met de auto.

·     3-Dubbel parkeren in winkelstraten, zodat er ineens één rijbaan vervalt en iedereen dan flink in de remmen moet.

·     Een éénbaans-afrit naar onze wijk Abdoun wordt altijd door 2- soms zelfs 3 rijen auto’s gebruikt. En bovenaan gekomen moeten die weer geperst worden tussen de rest.

·     Op de baan voor rechtdoor (voor het stoplicht) staat zeker 1/3 van de auto’s die dan toch linksaf gaan en er voor jou tussen schieten of wegdrukken, of nog brutaler, schuin voor de aller voorste auto en bijna op het kruispunt zelf, komen staan, want ze hebben hier altijd grote haast en zijn heeeeeel egoïstisch. Verschrikkelijk irritant.

·     Naar hun GSM kijken en zo langzaam uit hun rijbaan komen schuiven richting jou.

·     Vanuit de berm, uit een aangrenzende wijk, komen ze ineens de snelweg op, als er ergens een gaatje gelaten is zullen ze zeker niet omrijden.

·     In een dorpje met hoofdstraat in 4 rijbanen, gescheiden met hoge middenstukken, daar reden aan beide kanten auto’s in beide richtingen (wat niet de bedoeling is). Omrijden voor de winkel aan jou kant doen ze dus niet.

·     Hetzelfde met éénrichting-straten. Dat is maar gedoe dat ze beknot in hun bewegingen.

·     Motoren en auto’s die gestoord hard overal tussendoor slalommen.

·     Parkeren/stilstaan op rotondes, tussen de afslagen in is heel gewoon.

·     Auto’s die ALTIJD (ik kan me niet voorstellen dat ze dit tijdens hun, verplicht minimale aantal van 40 uur, rijlessen zo leren) pas net voor de afslag vanuit de twee meest linkse banen komen en dan willen uitvoegen, en zo het rechtdoor gaande verkeer blokkeren door zich in hun banen te drukken, plus bijna op de kop van het middenstuk knallen tussen de doorgaande weg en de afrit in, als ze geen ruimte krijgen. Er zou beter een opstaande rand, van een kilometer lang, tussen de linker banen zitten, zodat ze de kans niet meer krijgen.

Echt iedereen moet dan flink in de remmen.

·     Een vrachtwagen die twee op elkaar draaiende gevaarlijke sterren heeft op zijn velgen. Is bij ons zeker verboden. Heel gevaarlijk zulke dingen.

·     Een van de sporadische fietsers die we hier zagen, was de stoepen op en af aan het rijden naast onze auto, totdat er ineens een mega hoge stoeprand opdoemde voor hem. Hij kon nog net, met moeite, op tijd van zijn fiets springen, een komisch gezicht was dat.

·     En toerfietsers op de snelweg.

·     Personenbusjes van het Openbaar vervoer die ons voorbij komen met 130 km per uur.

·     Op de feestdag dat de Koning 20 jaar regeerde, deden de straaljagers, na hun ererondjes, nog effe wat stunts. Gewoon boven de stad, ze zagen totaal geen gevaar.

Mensen die met hun bidkleedje hun zijraam afdekken tegen de zon, en zo niets mee krijgen van het verkeer naast hun. En wat er achter hun gebeurt, das nog minder belangrijk.

·     Een auto achter ons op een afrit, die gewoon omdraaide en weer terug ging tegen de richting in, tja hij was gewoon verkeerd afgeslagen.

·     Trouwstoeten doen hier net zo gek, zo niet gekker dan in Nederland.

. Parkeren op/langs de snelweg vlakbij Queen Alia Airport, zodat ze geen parkeergeld moeten betalen op het vliegveld zelf als ze iemand ophalen. Na telefoontje rijden ze er zo dicht mogelijk naartoe.

Wij zeggen steeds tegen elkaar:

‘Stel je eens voor als al deze slecht rijdende mensen ook nog eens alcohol zouden drinken, dan is het leed helemaal niet te overzien hier’.

Het is niet te bevatten dat die vaak vriendelijke mensen, die wij hier ontmoeten, in een auto ineens compleet van karakter wisselen en heel andere mensen worden in het verkeer.

En ze weten het nog van zichzelf ook.

Als ik van hun iets goeds en iets slechts moet benoemen van Jordanië, zeggen ze vaak op voorhand al: ‘Ons rijgedrag telt niet mee’.

Grappig is dat bedrijven in hun adresgegevens (in reclame, website of op kassabon) benoemen dat ze tegenover-, naast of in de buurt van een belangrijk gebouw of rotonde zitten. Vlakbij benzinestation aan Khalda-circle, MC Donald of de Arab-Bank.

Wij wonen vlakbij 4e circle, maar dat is er nog wel een kilometer vandaan.

Peter moest naar een adres in een wijk die ze dan benoemen en erbij vertellen bij welke verkeerslichten (die dus ook een naam hebben) dit is, maar niet aan welke kant.

Wat een systeem.

Straatnamen zijn nog niet zo heel lang in gebruik blijkt.

Bij bezorgingen aan huis, met op de bon ons adres, hebben ze ons al 3x niet gevonden zonder hulp van onze conciërge Hani, die ik aan de lijn geef als ze geen Engels kunnen.

Hij legt het dan uit waar ze moeten zijn. En ons huis staat er al van begin jaren 90.

Als ik toch nog zou besluiten dat ik hier auto wil rijden, moet ik wel eerst mijn ‘IKKANNIETRIJBEWIJS’ voor Jordanië gaan halen, zei Stephan.

Het gaat meer om het geld en niet of je het wel kan volgens mij, want testen deden ze niet eens bij Peter.

Maar ik waag me echt, zeker weten, nooit aan rijden hier.

Ik ga met de Uber hier en met mijn gordel stevig om.

Trouwens, mochten wij onze frustraties even willen afreageren van al dit irritante verkeersgedoe, heb ik pas nog iets leuks gevonden hier in Amman.

Namelijk de AXE RageRooms, waar je voor JD 15,00 p/uur dingen kapot mag komen slaan.

Speciale ruimtes, zoals een kantoor, keuken o.i.d. zijn hiervoor ingericht.

Misschien ook wel auto’s, dat is pas leuk.

Ook te boeken voor feestjes of stelletjes stond erbij ;-)

Groetjes Sandra

• 14 November 2019 - 16:13

Silvia:

Ik heb weer genoten van je verslag. Ik zou er ook niet graag zelf rijden.

• 14 November 2019 - 19:07

Thea:

HAha dat is weer een leuk en herkenbaar verslag

• 16 November 2019 - 10:33

Leo & Herta:

Hallo, een leuk verslag. Wij hebben zelf ook foto's van die situaties en het was een genot om met die Uber chauffeurs mee te rijden. Op de laatste Vrijdag van ons verblijf reden we op de snelweg en we zagen een spookrijder, toen zei Peter: het valt niet meer op he ... je went er aan ... Tsja inderdaad, je went eraan.

• 02 December 2019 - 16:13

José:

Sandra, het is weer een leuk verslag, prettig om te lezen en naar de foto's te kijken.