April Update - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Sandra Kuijs - WaarBenJij.nu April Update - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Sandra Kuijs - WaarBenJij.nu

April Update

Blijf op de hoogte en volg Sandra

26 April 2020 | Jordanië, Amman

April 2020

2 April werd onze vlucht van 22 april geannuleerd (zoals verwacht) en het vliegveld blijft sowieso dicht t/m 23 mei (na Ramadan) en misschien wel langer.

Af en toe gaan er vluchten georganiseerd door ambassades voor de mensen die hier echt vastzaten zoals toeristen bijvoorbeeld.

De totale lockdown is vanaf 15 april met 2 weken verlengd tot 29 april.

De avondklok blijft voor onbepaalde tijd van 18:00 tot 10:00 uur.

Op vrijdag 3 april wordt er een extra avondklok van 24 uur ingevoerd

De hele vrijdag mogen we niet naar buiten. De moskeeën waren al dicht,

en ze wilden voorkomen dat mensen toch samen gaan scholen voor het gebed, ook al mogen we officieel alleen maar lopend naar dichtstbijzijnde winkel en moeten we verder binnen blijven. Het volledige gebed klinkt dan vanaf de minaretten.

Die dag toch iemand opgepakt die het vrijdaggebed met 21 personen wilden gaan doen.

Vanwege de eerdere avondklok en de 4 dagen achtereen niet buiten mogen komen, zijn er in de oude deel van de stad veel puppy’s, vogels en katten gestorven in de dierenwinkels, bij gebrek aan eten en drinken in deze periode. De eigenaren moesten hierna te voet (sommige kwamen van ver) naar hun winkel, en bleven vele vanaf toen in hun winkel slapen.

5 april Een paar flesjes alcohol besteld (via iemand op Facebook) en dat werd ’s avonds geleverd.

Er zijn officieel alleen een klein aantal kruideniers open natuurlijk.

En normaal gezien moet dit al voor Ramadan begint geregeld zijn als je wat in huis wilt hebben, want meestal kan dit tijdens niet, en nu ook niet of nauwelijks.

Zo goed als alle slijterijen zijn ook nu namelijk dicht, de regering beslist dat slijterijen geen toestemming krijgen.

Wij hadden nog zo gepland met Ramadan in Nederland te zitten, helaas dus. Maar we hebben er nu bijna geen last van met het binnen moeten blijven.

Het leek wel een drugslevering, zo stiekem als het ging (geen permissie om te leveren, vermoed ik). Ook maar via de achterkant gedaan, want voren staat permanent een agent voor onze deur. Later gelukkig nog een officiële leverancier gevonden.

Het is nu (met de mogelijkheid om bestellingen te doen) over en weer adresjes uitwisselen op WhatsApp en Facebook. Ik heb mijn lijstje al terug gebracht tot adressen die zich echt al bewezen hebben en niet van horen zeggen. Maar wat eerst werkt, wordt later soms weer verboden door de regering.

Een groentenleverancier, in afwachting van zijn Covid 19-test, weigerde thuis te blijven, zijn broer was al positief, en hij ook bleek later.

Misschien heeft hij nu veel klanten aangestoken.

Hier ga je gewoon de gevangenis in voor dood door schuld.

9 april een 48 uurs avondklok (2x een heel weekend) en toen weer alleen de vrijdagen.

Een politiedrone kwam over ons huis vliegen, om te controleren, zagen we vanaf ons balkon.

10, 20 en 21 april NUL nieuwe infecties in Jordanië. En nog steeds in lockdown ;-(

13 april Alle supermarkten mogen weer open, de Cozmo in onze straat en ook de grote in de verder gesloten Malls.

Maar nog steeds alleen lopend er naartoe. De openingstijden zijn verkort, van 7:00-0:00 elke dag, naar 10:30-17:00 uur. Wel lange rijen van soms wel drie kwartier. Terwijl ik wachtte zag ik auto stoppen aan de ingang en met raam omlaag om sigaretten bestellen bij man aan de deur, die daar mensen binnenlaat en de handvatten van de karretjes en mandjes moet reinigen en dan nonchalant er overheen of onderdoor spuit (het is verdorie het enige wat hij moet doen en dat is al teveel moeite) of bedelende mensen langs de rijen.

Dit betekent ook dat we een grotere wandeling kunnen maken, onder het mom van lopend naar de winkel gaan. We lopen dan naar TAJ Mall wat op 1,6 km ligt van ons huis en hebben meer uitzoek in de winkel.

De openingstijden online klopte niet Dus eerste keer stonden we er een uur te vroeg.

Mindere punt van diezelfde ochtend was, dat we hoorde dat ons kleine kruideniertje gesloten en ontsmet werd, omdat een medewerker besmet bleek en ik er de 8ste april nog was geweest.

Later hoorde we weer dat het een ander supermarktje op Abdoun circle zelf was. 3 Versies waren er op den duur. De juiste weet ik nog niet.

Ouwehoeren kunnen ze hier als de beste, en echt niet alleen de vrouwen hoor.

28 Maart mijn 1ste bestelling online gezet en 16 april werd de helft van de boodschappen, van mijn 2e bestelpoging, geleverd. Tussentijds was de 1ste bestelling n.l. na 2 weken te vergeefs wachten geannuleerd en moest ik het opnieuw doen, grrrr.

Chaos was het, ze kregen het niet bezorgd, met de 1600 vergunningen die afgegeven waren om te mogen autorijden, nu mogen ook eindelijk de taxi’s meehelpen met bezorgingen.

250.000 Bestellingen waren er om 19:00 uur de eerste dag al gedaan.

Online bestellen is hier nog niet erg ingeburgerd en online betalen nog minder.

Vele hebben geen bankrekening en in div. winkels kun je niet met pin betalen (wel behoorlijk veel pinautomaten in de straten).

Contant betalen moet nu hier in de kleinere winkels, ze zetten de kassa ook gewoon niet aan.

De kleine kruidenier op de hoek gebruikt ineens zijn rekenmachine i.p.v. zijn kassa en ik heb het idee dat dit niet helemaal fris is.

Met zijn nu goede klandizie en extra inkomsten, omdat hij de enige winkel in deze buurt is die open mag, zie ik zijn winkel wel steeds voller en voller raken met producten.

Dus, heel goed voor ons, maar het zijn vooral veel Jordaanse spullen.

Qua uitzoek is er nog steeds zoooo ontzettend weinig, (geen vlees en groenten) maar ze hebben wel 2 m2 aan chips rekken, en idem aan repen Mars en KitKat enz. De prioriteiten liggen daar iets anders.

De eerste dag nog een verdwaalde zak kipbrokken uit de vriezer meegenomen,

maar de 2 weken erna bleven allebei de vriezers leeg. Aan groenten waren er alleen blikken artisjokken, champignons, kikkererwten, olijven en tomatenpuree de eerste week (gelukkig had ik klein beetje voorraad).

Ik heb ook ontdekt dat een dikke plak boterhamworst gebakken in olie best smaakt, als het niet anders is, maar daarna niet meer gedaan hoor.

Ik vond een groot blik ervan, en je moet wat hè. Er was ook geen fatsoenlijke kaas, ze hadden alleen een blok cheddar en brok foute geitenkaas.

Al het Westerse eten, op een pot Nutella na, hadden ze niet. Ik was al superblij met de eieren na dagen van wachten.

Je verlegt je grenzen hè, ik werd al blij van een zakje gist en meel en wat later casinobrood of een verdwaald pakje vleeswaren van een soort dat ik normaal nooit zou kopen.

De enige koffie was een overgebleven 250 grams blik Illy koffie, te koop voor €14,78, omgerekend.

Een aantal dagen later ging gelukkig de groenteboer open. En nog wat later de slager, die ik voorheen altijd voorbij liep, omdat ik bij een blik naar binnen niet erg enthousiast werd zeg maar. Nu met zijn vele klanten zal het vlees in ieder geval wel vers zijn.

Het zag er boven verwachting goed uit, en was ook goed.

Mijn bestelling was precies JD 40,00, mooi afgerond naar boven vermoed ik.

Ik weet het niet hoor, iedereen is nu ineens wel heel veel op zijn simpele rekenmachine bezig.

En iedereen die ik spreek klaagt dat alles zo duur geworden is, de winkeliers nemen het er op het moment even van.

We roepen steeds vaker: ‘Beter te duur als niet te koop’.

En alles wat je niet kan kopen, daar krijg je dan zin in hè, een psychisch dingetje natuurlijk.

In de rij bij de groenteboer, wees een man naar de doos bloemkolen (dacht ik) die ook buiten stonden en vroeg in de deuropening aan de kassier, in het Arabisch, wat de prijs was waarschijnlijk. De kassier gaf een schreeuw door de winkel en er kwam een helper toegesneld, die pakten de 4 gevulde plastic tasjes van voor de bloemkolen doos en droeg deze naar de klant zijn kofferbak, ongeveer 20 meter verder. Mijn haren gaan daar van overeind staan.

Even laten zien wie hier belangrijk gevonden moet worden hè, dat je niet mis bent.

De kruidenier steekt ook regelmatig een paar gevulde tassen door het raam van een toeterende auto (met permissie om te rijden).

En regelmatig schiet er iemand zo de hele rij voorbij en loopt zo de winkel in.

21 april Er gaan al wat meer winkels open voor bestellingen van kleding. Telefoon-, computerreparatie-winkels, opticiens en bouwmaterialen bijvoorbeeld.

En vanaf 26 april restaurants en patisserieën gaan open voor bestellingen en afhaal,

559 van de 3521 aanvragen zijn door regering gecontroleerd en goedgekeurd om open te gaan en het personeel is allemaal op Covid-19 getest. Een speciale website geeft aan welke.

Dat zal zeker gunstig zijn in Ramadan tijd, maar de Iftar (1ste maaltijd na zonsondergang) is om iets over 19:00 uur en de restaurants zijn open van 8-18 uur.

Alles terug opwarmen denk ik dan.

27 april kledingwinkels mogen toch open, maar het is verboden te passen of ruilen.

Er wordt veel geld aan mooie ‘Suikerfeest-setjes’ uitgegeven normaal gezien.

En ook aan eten en zoete brol van de patisserie natuurlijk.

Geleidelijk aan krijgen we steeds ietsje meer vrijheden terug , maar de avondklok, vrijdags niet buiten komen, alleen lopend naar buiten voor boodschappen en niet autorijden blijven gehandhaafd.

Nou, we moeten het hier nog even volhouden dus. Het is heel gek om geen datum te hebben wanneer we naar huis kunnen en... of de kat dan wel mee mag vliegen, zij had ook al een ticket voor afgelopen 22 april.

Jordanië heeft nu nog heel weinig virusslachtoffers in vergelijking met Nederland bijvoorbeeld.

26 april in Jordanië:  444 positief geteste

7 overledenen

332 herstelde

Hopelijk houden ze het goed onder controle verder, des te sneller gaat misschien het vliegveld weer open.

Gelukkig hebben wij een groot balkon, bijna helemaal rond ons appartement, we kunnen flink heen en weer lopen (112 passen voor het hele balkon, haha) voor een beetje beweging, en ook geluk dat het weer steeds mooier wordt.

Het zand krijgen we er dan wel weer gratis bij, en soms kun je het ruiken dat er een zandstorm aankomt en zie je mist aan de horizon, wat geen mist is natuurlijk, maar zand.

In maart hebben we een heuse zandstorm gehad en werd het ervoor helemaal donker buiten.

Zo erg hadden we het hier bij ons huis nog niet eerder gehad (Peter op zijn werk al wel).

Gelukkig hadden we op tijd alles dicht, en kwam er nog een flinke regenbui achteraan, dat veel bruine troep op de ramen en het balkon gaf.

En 24 april nog eens. De kwaliteit van de lucht is dan ontzettend slecht. Als je nog geen allergieën hebt, krijg je ze hier geheid hoor.

Blijf gezond allemaal, dat proberen wij ook en

de groetjes uit Amman

Sandra

• 26 April 2020 - 19:30

Yolanda En Jan :

Weer een. Mooi verhaal , veel weet ik natuurlijk al maar ook wat nieuwe verhaaltjes tot van de week

• 26 April 2020 - 19:34

Kees:

Je kunt beter in Nederland zijn hier geen avondklok e.d. We zijn allebei nog gewoon aan het werk, alleen de 1.5 meter regel en helaas geen terrasjes en restaurants open. Is wel goed voor de portemonee.

• 28 April 2020 - 11:38

Ellen :

Ja jullie hebben het wel wat taaier dan ons...
    Ook jammer dat jullie nog niet weten waneer jullie naar huis komen,
    Ik hoop snel...
    Voor jullie ook blijf gezond
    Groetjes van ons

• 29 April 2020 - 13:51

José:

Je hebt het prachtig beschreven, hoe het daar bij jullie is.
    Zo zie je maar elk land is weer anders en lost het anders op..
    Hopelijk komt alles weer goed en kunnen we er nog vaak over praten.
    Blijf gezond en vele groeten van ons.

• 19 Juni 2020 - 13:13

Leo & Herta:

Hallo, en wij klagen hier steen en been .... Wij hopen dat jullie snel de kans krijgen om terug te keren

Groetjes Leo & Herta