april/mei/juni 2020. Al heel wat vrijheden erbij g - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Sandra Kuijs - WaarBenJij.nu april/mei/juni 2020. Al heel wat vrijheden erbij g - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Sandra Kuijs - WaarBenJij.nu

april/mei/juni 2020. Al heel wat vrijheden erbij g

Blijf op de hoogte en volg Sandra

07 Juni 2020 | Jordanië, Amman

Vlak na het plaatsen van mijn vorige blog veranderde er hier al aardig wat in een korte tijd.

Vanaf 29 april

Avondklok is nog steeds van kracht tussen 18-8 uur plus de hele vrijdag.

Er mag weer auto gereden worden (max 2 pers. per auto), met even- of oneven nummerplaten om de dag.

Bussen en taxi’s rijden weer, met tussenschot, en max. 2 personen achterin,

Een bestuurder met nummerbord eindigend op een NUL ging gelijk de mist in, om op een oneven dag te gaan rijden. Velen zijn er weer opgepakt en vele zouden er nog volgen.

Opgepakt worden kost: JD 140,00 boete, plus JD 40,00 voor takelwagen, plus auto 1 maand in beslag genomen á JD 30,00 per dag, plus rechtbankkosten. Pfff, aardig bedrag.

2 Mei Al wandelend naar de dierenwinkel (is weer open) zagen we dat er al iets meer winkels geopend waren, ook in onze straat, dus gelijk ’s avonds lekkere verse pasta’s afgehaald bij de Pizzeria. Heerlijk, weer eens een keer niet te hoeven koken.

Kapsalons, stomerijen enz. mogen ook weer open en een dag later ging de bouwsector ook weer aan het werk

Op 4 mei hadden we al 7 dagen geen nieuwe virusslachtoffers in het land zelf.

Wel werden er bijna dagelijks vrachtwagenchauffeurs bij de grens aangehouden die dan besmet bleken te zijn, maar werden gelijk bewaakt, en in overheidsgebouwen, in quarantaine gezet.

Diegene met een negatieve test moesten uit voorzorg thuis 2 weken in verplichte quarantaine.

Misschien halverwege dacht ik. Ik had het idee dat, na 14 dagen van geen nieuwe virusslachtoffers in het land zelf, we misschien meer vrijheden zouden krijgen, plus vliegveld open enz. enz.

Helaas dus, 7 mei was dat over.

5 Mei worden de Jordaanse studenten vanuit buitenland terug naar Jordanië gevlogen.

Deze hele operatie werd door het leger begeleid en gecontroleerd.

Vanaf het vliegveld hier gelijk 2 weken in hotels (aan Dode Zee) en portocabines in quarantaine gezet.

Om niet met een leeg vliegtuig heen te vliegen waren er repatriëringsvluchten naar Duitsland en Frankrijk vanuit Jordanië.

7 mei 11 Nieuwe virusslachtoffers erbij, pfff, daar ging de theorie van de 14 dagen en wat vrijheden terug krijgen.

Dankzij een Jordaanse chauffeur uit Mafraq, die vanuit Saudi Arabië de grens over kwam en in verplichte thuisquarantaine moest gaan (hij had hiervoor getekend), maar dit niet deed en een Iftar-buffet hield met 140 mensen. Het bleek achteraf (2e test) dat hij toch geïnfecteerd was. Hij heeft veel mensen besmet en dit bleef zich maar uitbreiden.

Stukken wijk in Mafraq werden geïsoleerd door het leger, plus 7 appartementengebouwen in Irbid. Hij was met wel meer als 140 mensen in contact geweest.

Dit eindigde met nog grotere besmettingsaantallen dan het eerdere bruiloftsfeest in Irbid.

Hij moet 3 maanden de gevangenis in, mits er niemand overlijdt, want dan krijgt hij ‘dood door schuld’ aan zijn broek, dus dan wordt het vele malen langer.

Eerdere geplande versoepelingen, voor ons, werden gelijk weer ingetrokken, zoals:

10 mei zouden alle auto’s weer mogen rijden was gepland, maar...

dit werd voortijdig afgeblazen.

Ook het Suikerfeest (Eid al fitr) heeft hij verpest voor heel het land, het mocht niet in vrijheid gevierd worden (3 volle dagen achterelkaar binnenblijven), want er bleef nu een avondklok gelden en verbod op autorijden op de maandag van het Suikerfeest.

Alle vrachtwagenchauffeurs aan de grens worden nu gelijk in verplichte quarantaine gezet onder legertoezicht. Of teruggestuurd als het geen Jordaniërs zijn. Gaat lekker bij de Saudi’s.

Er worden veel testen gedaan door de epidemiologische inspectieteams. Ze kunnen tot nog toe nog steeds de besmetting linken aan eerdere besmette personen en dan isoleren.

Het aantal geïnfecteerde door de Mafraq chauffeur is inmiddels opgelopen tot over de 100 (juni) verspreid over Mafraq en Irbid.

Plus 39 ijswinkels gesloten, omdat hij ook een ijsleverancier had besmet.

Aqaba (in het Zuiden) heeft nooit virusslachtoffers gehad.

En kreeg eerder al vele vrijheden en was als stad geïsoleerd met rondom bewaking.

6 mei Veel winkels zijn nu open (masker en handschoenen verplicht in openbare ruimtes)

En bakkers mogen ook weer alles verkopen, zoals desserts en luxe koekjes enz.

Restaurants en koffietentjes alleen nog afhalen en bezorgen.

Grote bakkerijen, met meer als 200 tot 400 werknemers, zijn in strijd geweest met de regering, die niet toelieten dat zij (net als anders) ook desserts, koekjes e.d. mochten verkopen.

Dit werd eerst alleen toegelaten aan de speciale dessertwinkels.

Discriminatie vonden de bakkers.

Een groot deel van hun inkomsten ging toen al verloren aan het feit dat bakkerijen alleen vanaf 10:00 uur open mochten in het aller begin.

En juist in de vroege ochtenduren verkochten zij Taboen- en Mashrohbrood aan de startende bouwvakkers (later mochten bouwvakkers helemaal niet meer werken),

Plus later de 40 % minder omzet van brood vanwege het vasten tijdens Ramadan.

En alleen de omwonenden klanten, vanwege verbod op autorijden (6 weken lang).

Alleen brood verkopen leverde onvoldoende winst op in zulke grote bakkerijen, terwijl de personeel- en bedrijfskosten gewoon doorbetaald moesten worden.

En dan hun grootste verdiensten, het verkopen van desserts (bijv. qatayef en kunafa en luxe koekjes, zeker tijdens Ramadan heel veel verkocht), wordt dan ook even afgepakt.

Als ze het toch verkochten werd hun winkel gesloten.

De snoep- en chocoladewinkels klaagden nog meer, want zij mochten helemaal niet open.

13 mei Avondklok ging naar 19:00

25 mei Scholen blijven dicht en starten niet meer op dit schooljaar.

26 mei publieke sector terug aan het werk

30 mei

Hadden we ons eerste sociale contact weer sinds 2de week van maart. Lang hoor.

En ik voor het eerst weer een keer in de auto gezeten.

BBQ bij de Rihani familie plus nog 2 bekende mensen erbij. Weer ouderwets gezellig.

Daar kunnen we weer even op teren.

5 juni Moskeeën open, moskeegangers mogen lopend buiten komen tussen 11-14 uur, de rest moest gewoon binnenblijven die dag.

TERUG NAAR BIJNA NORMAAL

6 juni, zaterdag

-Auto’s mogen weer allemaal tegelijk rijden, i.p.v. oneven en even nummerborden.

-Restaurants, cafés en bars mogen weer mensen ontvangen, binnen en op het terras.

-Sportclubs open

-Toeristische plaatsen heropenen weer

-Binnenlands vliegverkeer heropent.

-Avondklok verschuift naar 00:00-6:00 uur.

-Vrijdagse 24-uurs avondklok vervalt.

Mooi, kunnen we nu weer 2 dagen van het weekend genieten om buiten te komen.

Nog geen opening van: scholen en opvang, jeugdevenementen, zomerkampen, festivals, trouwzalen, rouwcentra, bios en openbare parken.

De eerste avond gelijk naar de Bar rennen is misschien wat al te snel.

Eerst maar eens horen hoe dat er daar aan toe gaat.

Bij Crums (bakkerij) op het terras zaten bekende van mij aan de koffie, met de tafels 4 meter uit elkaar, bestellen ging met een code op hun telefoon en ze kregen weggooibestek.

Zal vast niet overal zo netjes gaan verwacht ik.

Weken terug zag Peter hier op straat dat mannen stonden te kussen en water uit dezelfde fles dronken. Afstand houden? Niet voor de gemiddelde Jordaniër!

De stiltes van de vrijdagen, avonden en nachten zullen we gaan missen.

Dat was ook wel het enige mooie aan de lockdown.

Dus ook geen geluiden van scheurende auto’s en motoren in de Ramadannachten gehoord.

Als land, hebben ze de pandemie goed aangepakt, ondanks dat het een van de strengste lockdowns is (waarschijnlijk is dat hier nodig op deze manier, een intelligente lockdown zie ik hier niet zo gauw voor me).

De aantallen virusslachtoffers (6 juni: 795) en overledenen (9 op een bevolking van 10 miljoen) zijn hier zeer laag gebleven, daar in tegen blijven ze wel veel langer de strenge regels aanhouden. Zeker in vergelijking met andere landen die al meer vrijheden hadden met hogere cijfers in virusslachtoffers dan hier.

Voor ons voelt het hier toch redelijk veilig aan.

De grootste vraag blijft:

Wanneer gaat het vliegveld open voor een vlucht naar Nederland.

Nu staat vast dat het vliegveld hier sowieso tot 1 juli dicht blijft, maar nu wel alles al in gereedheid aan het brengen zijn.

Wie had kunnen bedenken dat we vanaf 5 januari zo lang weg zouden blijven. Niemand.

Blijf gezond allemaal, proberen wij ook.

Groetjes Sandra

• 07 Juni 2020 - 17:41

Silvia:

Leuk weer om te lezen hoe het bij jullie eraan toe gaat. Hopelijk kunnen jullie gauw weer naar Nederland. Wij hebben momenteel vakantie en zijn dus lekker weg in eigen land. Het is niet anders. Stay safe en tot gauw!!

• 07 Juni 2020 - 22:13

Desiree :

Nou sandra dat is idd een lange tijd.
    Hoop voor jullie dat het gauw mag gebeuren en jullie
    weer naar jullie dierbaren kunnen gaan.
    Het is een vreemde tijd waar we in leven
    maar maken er maar het beste van.
    Ik duim voor jullie

• 20 Juni 2020 - 10:35

Leo & Herta:

Aan de foto's te zien is het nog goed vertoeven.

Voor de rest gaat het goed in stakend Nederland, in de tijd dat we geschiedenis schrijven.

Wij kijken er naar uit om jullie weer te ontmoeten in Nederland.