Kerst in Jordanie - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Sandra Kuijs - WaarBenJij.nu Kerst in Jordanie - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Sandra Kuijs - WaarBenJij.nu

Kerst in Jordanie

Blijf op de hoogte en volg Sandra

07 Januari 2019 | Jordanië, Amman

Moslims en Kerst(boom).

De Marokkaans-Nederlandse acteur Nasrdin Dchar kreeg vervelende berichten toen hij een foto van zijn kerstboom op Instagram zette, maar hij is zeker niet de enige moslim die in december extra sfeerlicht in huis haalt. Sterker nog, het worden er steeds meer.

“De kerstboom staat voor gezelligheid.”

Door dit stukje in de Nederlandse krant vond ik het toch wel leuk om een stukje te weiden aan ditzelfde thema, maar dan in Amman.

De Jordaniërs/Jordanië, dat een moslimland is, gaat met hetzelfde verhaal als hierboven heel anders om.

Hier is ze een kerstboom en alles eromheen helemaal niet vreemd.

Eerste Kerstdag is zelfs gewoon een nationale feestdag hier in Jordanië.

Afgelopen 8 december 2018 werd hier op Abdali-boulevard, met veel feestelijk vertoon, de opening van de Kerstperiode gevierd.

Dit werd o.a. gedaan door, met moslim-dameszangkoren (zag vrouwen met hoofddoek op), die het Engelstalige Jingle Bells en andere bekende kerstliederen zongen, de vele meters hoge rijkversierde kerstboom daar te onthullen.

Verder is de boulevard helemaal in kerststijl omgetoverd, met naast de kerstboom ook een reuze sneeuwpop een eindje verder op de boulevard, reuze kerstballen met verlichting om in te staan voor een mooie geposeerde foto, en een grote “ijs”-glijbaan voor de kinderen.

De kerstboom is het meest gefotografeerde object van de hele boulevard.

Er willen dan ook heel veel mensen samen met die kerstboom op de foto.

De hele familie, een selfie of een door een professionele fotograaf genomen foto, al dan niet bij de boom of in een speciaal ervoor ingerichte huiskamerachtige omgeving op de bank.

En ook hier echt iedereen, dus ook moslims.

Het is niet zo dat winkelende mensen per ongeluk worden overvallen door deze kerstviering, het is hun eigen keuze, want om hier te mogen rondlopen is tijdens deze viering entreegeld, aan alle ingangen van de boulevard, verschuldigd.

In de winkels, midden in de grote Malls, hotels, bars, restaurants, overal op straat en in privétuinen is het vanaf begin december al rijkversierd met lampjes, kerstmannen en kerstbomen.

Zo ook op het vliegveld in Amman.

Collega’s van Peter hadden ook kerstversiering thuis vertelden zij.

En ook nieuwjaar wordt hier in cafés en restaurants wel gevierd.

In de Rotanatower (hotel) was een Zwitserse kerstmarkt ten bate van het Zaatari  vluchtelingenkamp in Noord Jordanië georganiseerd, met houten kraampjes, een muziekband en later een kerstvrouwenkoor.

Ook hier kwamen allerlei mensen van verschillende geloven samen.

Ik denk zelf wel eens: Hoe zwaar wil je eraan tillen dat dit niet zou kunnen, of mogen.

Je kunt toch het mooie of leuke van meerdere geloven en culturen hebben?

Dat vind ik hier toch wel een moderne opvatting/manier van omgaan met Kerst EN het moslimgeloof.

Dat kan hier gewoon, waarom die paar mensen in Nederland er dan zo zwaar aan tillen?

Het onderwerp zou eigenlijk niet eens nieuwswaardig moeten zijn.

Het wordt groter gemaakt dan nodig is denk ik.

• 13 Januari 2019 - 08:37

Leo & Herta:

Hallo, vroeger op de Zondagschool een liedje geleerd en dat begint met "komt allen tesamen ....
    dus voor mij welk geloof ook, vier r de kerst als kerst, midwinterfeest, zonnenwende, bomenfeest of zoals hier in Europa het algemene vreetfeest van de supermarkten .... als het maar een feest blijft.