Regen en sneeuw in Jordanië - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Sandra Kuijs - WaarBenJij.nu Regen en sneeuw in Jordanië - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Sandra Kuijs - WaarBenJij.nu

Regen en sneeuw in Jordanië

Blijf op de hoogte en volg Sandra

29 Januari 2019 | Jordanië, Amman

Regen en sneeuw gehad in Jordanië

Regen of sneeuw ontregelt hier het hele land.

De dagen voor dat het weerbericht de regen al aankondigde kreeg ik al Sms’jes

van 911 (het alarmnummer) dat het flink zou gaan regenen en of ik toch wel de veiligheid in acht nam.

Op regen zijn ze hier niet ingericht en is het hier inderdaad ook oppassen geblazen,

ook in het verkeer.

In november 2015 was het heel extreem, zoveel water er door de stad heen kwam.

Een link hiervan staat onderaan deze pagina.

Zo heel vaak regent het hier natuurlijk niet, vanaf vorige winter tot deze winter is er bijna niets gevallen.

Door de hoge ligging op de bergen komt al het water naar beneden naar het laagste punt

waar dan ook, en de afvoerputten in de straat tellen dan amper mee.

De snelste weg voor het water is naar beneden over de straat en niet eerst opzij richting een roostertje o.i.d.

Toen wij, op een avond, aan de andere kant van de stad moesten zijn, was het opletten.

We moesten de ondergelopen tunnels vermijden.

Op GoogleMaps kun je goed zien dat het stuk straat gestremd is.

Er zijn dan ook minder mensen op straat en ze rijden iets voorzichtiger.

Grote plassen bleven lang liggen en gaven flinke vloedgolven over de straat en stoepen heen.

Sommige stoepen zijn hier echt idioot hoog, met als enige voordeel dat het water op de straat blijft op dat punt, maar nu zou je bijna denken dat er over die stoepen is nagedacht bij het ontwerp, of de planning.

Helaas, dat is dan weer niet zo.

Hier denken ze niet verder dan hun eigen kleine stukje dat ze aan het ontwikkelen zijn en maken het zoals het voor hun het beste uitkomt.

Een centimeter verder buiten hun grondgebied stopt alles gewoon en dat is dan weer voor de volgende ontwikkelaar of eigenaar.

De meeste stoepen horen bij een woning of bedrijf zelf.

Veel stoepen en trappen zijn hier gemaakt van spekgladde tegels (erger dan bij de Middelburgse Albert Heijn voor de deur, haha), zo ook bij de supermarkt hier in de straat, die dan bij regen een loper neerlegt over heel zijn stoep en trapje, gelukkig maar.

Voor Stef en ik hier samen in Jordanië aankwamen (14 nov.) was er een flinke vloedgolf vanuit de bergen, de oude stad Petra ingestroomd.

De grote waterafvoerkanalen om de ingang naar Petra heen, die hier speciaal voor gemaakt zijn, deden goed hun werk, maar er kon niet voorkomen worden dat deze overstroomde de Siq in en zo verder Petra in (11 nov. 2018).

Op de hoofdstraat in Petra riep de politie de toeristen toe zich vlug hogerop te begeven om uit de stroom te blijven.

Wij zagen later nog hoe hoog het water in de Siq had gestaan aan de modderrand tegen de wanden aan. Ik heb er nog een filmpje van bijgevoegd.

Op dat moment waren er 3500 toeristen in Petra, gelukkig raakte niemand gewond.

Zo ook kinderen die aan het wandelen waren in de bergen met een schoolreis, en die overvallen werden door een modderstroom, en waarbij 21 mensen de dood vonden, waaronder 13 kinderen (wat ik in mijn vorige verslag benoemde).

En een auto, op een viaduct, met autopech, die zo een ravijn werd ingespoeld door het water.

Ook in sommige dorpen kwamen er flinke modderstromen naar beneden.

Dit was een extreme regenval voor Jordanië.

Voor de wateropvang is dit goed, want Jordanië kampt met een groot watertekort.

Vreemd is dan weer dat de mensen graag en vaak hun auto wassen (of laten wassen) hier.

Sirenes in de buurt, zoals die bij ons elke 1ste maandag van de maand klinken, gaan hier soms af om aan te geven dat het gaat vriezen en glad gaat worden op straat.

Vlug naar huis dus, want als je bergopwaarts woont kom je niet meer boven/thuis met een gladde straat. Hier gebruiken ze geen pekelwagens.

Meestal als het donker begint te worden en kouder wordt vriest de straat op.

Er valt ook wel eens flink wat sneeuw.

Een paar winters terugviel er zo veel sneeuw dat de mensen niet uit hun huis konden voor een paar dagen. Dit was vooral in de hoger gelegen wijken in de stad, in de lagergelegen delen had het toen niet gesneeuwd.

16 Januari 2019

Voor ’s avonds was er sneeuw afgegeven.

Het land was hiervoor op de hoogste alarmfase gebracht vanwege een Polar-front, dat nu echt binnen kwam rollen.

Met de meeste kans op sneeuw boven 900 meter hoogte in de stad en wij wonen op bijna 1000 meter hoogte.

Er werd gewaarschuwd om tunnels, bruggen en gladde wegen te vermijden tijdens de sneeuwval.

En dat mensen die lager gelegen wonen het hogerop moesten zoeken.

Plus het advies om je waterleidingen met lappen of wol te omwikkelen tegen bevriezing en op de daken, die hier nogal eens een terras er bovenop hebben, de spullen (ja dus ook onze stoeltjes) vast te zetten vanwege de harde wind. Je eigen afvoerpijpen goed aan te sluiten naar de afvoerputten in de straat en blijft controleren.

Nou dat was wel goed voorgekauwd hoor, je zou denken dat iedereen dat zelf ook wel had kunnen bedenken.

En als laatste, of iedereen zijn auto niet op straat wilde parkeren vanwege de sneeuwschuivers die anders hun werk niet goed konden doen.

Ze hebben 200 machines, waaronder 135 sneeuwschuivers las ik in de krant.

Peter had op voorhand zijn werkspullen mee naar huis genomen, voor het geval dat hij een paar uur moest wachten tot het de volgende dag goed gedooid zou zijn en weer naar het werk kon rijden.

19:00 Uur kreeg Peter via het werk een berichtje dat de regering had aangekondigd dat de volgende werkdag pas om 10:00 uur zou beginnen vanwege de sneeuw.

’s Middags hadden we hier al flinke windstoten en zag ik de tuinstoelen voorbij het raam schieten. Die moesten maar eens een beter plaatsje krijgen.

Hagelbuien kregen we begin van de avond en inderdaad een paar uur later was het flink aan het sneeuwen en lag er al een flinke laag.

Het ging in korte tijd nogal snel met de sneeuw, zodat onze zonneluifel, die inmiddels een flinke lading sneeuw en ijzelwater had opgevangen, aan een kant met een klap losschoot.

Bij de andere was al met geen mogelijkheid meer de sneeuw uit te duwen, maar die hield het gelukkig.

En de volgende ochtend werd er door de regering een Nationale vrije dag afgekondigd vanwege de sneeuw ;-)

Dit zou in Nederland heel wat extra vrije dagen op kunnen leveren als ze dat ook in zouden voeren.

Ik sprak later nog een jongen die met een kleine auto had vast gestaan voor een paar uur op een viaduct, omdat zijn wielen niet meer draaide door de sneeuw.

Hij werd later bevrijd door een voorbijrijdende man in een jeep die hem vooruit trok.

Hij was niet de enige die vast zat met zijn auto, want Ray had na sluiting van het restaurant

op weg naar huis (woont ook hoger in de stad) ook problemen gekregen.

’s Morgens had het inmiddels al flink gedooid, en er lag alleen nog papsneeuw, want het was 4 tot 5 graden geworden. Maar toch een vrije dag.

Zoals je het hier leest is het nogal een hele happening als er slechte weersomstandigheden aankomen, maar ook wel weer lekker er dan niet door te moeten naar het werk.

We hadden daardoor een lang weekend.

Ik heb ook 2 filmpjes van bij Petra toegevoegd.

Groetjes van Sandra

• 29 Januari 2019 - 09:15

Marianne:

Jammer dat ze dat hier nog niet ingevoerd hebben dat als het sneeuwt je niet naar je werk hoeft, maarja heeft dan ook weer een kant tekening want wie moet er dan voor onze cliënten zorgen he. Hoe doen ze dat in Jordanie dan?
    Kennen ze daar verzorgingshuizen en de ziekenhuizen dan?

• 29 Januari 2019 - 11:02

Sandra Kuijs:

Ja, verzorgingshuizen heb je hier ook.
    Geen idee eigenlijk.
    Misschien dat het alleen voor een bepaalde sector geld.