De stoepen hier in Amman. - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Sandra Kuijs - WaarBenJij.nu De stoepen hier in Amman. - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Sandra Kuijs - WaarBenJij.nu

De stoepen hier in Amman.

Blijf op de hoogte en volg Sandra

14 Februari 2019 | Jordanië, Amman

Stoepen hier in Amman

Zoals ik al schreef, zijn sommige stoepen hier echt idioot hoog, soms onafgewerkt, tegels die omhoog staan door boomwortels, gaten in de stoep en soms nog gaten waar een boom in heeft gestaan en je bijna tot aan je knieën in zou kunnen vallen.

Putdeksels half kapot of helemaal weg, of er staan auto’s op de stoep geparkeerd.

De meeste stoepen horen bij de woning of het bedrijf, waar deze voorligt.

Je zou het als een verlenging van hun tuin kunnen zien.

Ze gebruiken verschillende materialen hiervoor, van fatsoenlijke stoeptegels, spekgladde geglazuurde tegels tot prachtig wit marmer aan toe.

En de één kan beter tegelen dan de ander zal ik maar zeggen;-)

Door de hoogteverschillen(net San Francisco hier) kunnen er nogal wat afstapjes inzitten, of de stoep ineens een tegel glooiend zijn gelegd, vreselijk als je er geen erg in hebt.

Ik heb al vaak genoeg meegemaakt, tijdens het wandelen, dat ik net op tijd weer voor me keek, zodat ik niet zou vallen.

Sommige dingen zie je aankomen, maar niet alles, zoals ik laatst meemaakte.

Zo liep ik over een stoep en wilde ik tussen een conifeer en de tuinmuur doorlopen en zag nog net op tijd (pffff, dat was even schrikken) dat er op lynch-hoogte een blauwe dunne nylon draad gespannen zat van de conifeer richting de tuin, om die conifeer overeind te houden. Lekker slim.

Ook steken er regelmatig staalkabels vanuit de stoep schuin omhoog naar een boom of elektriciteitspaal op de meest tactische plaatsen.

Bij het lopen richting een restaurant in het donker en zonder lantaarnpaal op dat stuk, hield de stoep ineens op en moest ik springen om eraf te kunnen,

zo’n hoogte was het.

Tja, hier hield de eigenaar zijn grondgebied op, en wat de buurman er mee doet moet hij dan weer zelf weten.

Niets dus, want aansluitend had de buurman zijn inrit zo'n beetje 50 cm lager liggen.

Een regenpijp die op straat moest uitkomen schoot zo over de stoep heen, zodat je er overheen moest stappen(en dit was geen tijdelijke situatie),

of een aansluitpunt van een dieseltank dat uitsteekt midden op de stoep.

Of, nog net te zien in het donker, een verzonken stoep, omrand met veel hogere stoepranden.

En natuurlijk de altijd in de weg staande bomen midden op de stoep, wat schattig staat als ze net zijn aangeplant, maar een conifeer van ongeveer 25 jaar oud laat geen stoep meer over.

Sommige bomen zijn goed onderhouden en prachtig geschoren in spiraalvorm, of zoals ik in de kerstperiode zag, een boom met plastic versiering, of lantaarnpalen helemaal omwikkeld met led-verlichting.

Telefoonbedrijf Zain en ook andere sponsoren hebben hun eigen verlichte kunststof stoepranden in de kleur van hun logo bijvoorbeeld.

Zain in paars/blauw en vaak vlakbij hun winkel zelf.

De gekste stoep heb ik hier ook gezien.

Een stoep waar een minihekje omheen zat. Een soort stalen kabouterhekje zeg maar.

Het idee erachter ontging me helemaal.

En de mooiste stoep is die van een nieuw, prachtig groot huis, hier net voorbij Abdouncircle gebouwd, met allemaal pracht en praaldetails,

zoals een vierkanten kroonluchterrand onder het afdak voor de voordeur bijvoorbeeld.

En...de hele stoep is hier uitgevoerd in hagelwit marmer (en zo ook de hele voortuin), en zonder bomen er middenin, prachtig.

Als geld geen rol speelt, laten ze dat graag aan de buitenwereld zien.

Ja, er zijn hier ook mooie stoepen, waar je gewoon op kunt lopen en rondkijken tegelijk;-) zonder te verongelukken.

Maar ik blijf me nog steeds verbazen over de rest.

Groetjes Sandra


  • 22 Maart 2019 - 12:52

    Bianca:

    Weer een leuke tekst over stoepranden. Dat is echt opletten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Jordanië, Amman

Sandra

Wij wonen voor werk tijdelijk in Amman Jordanie en zijn regelmatig terug in Nederland voor een week of vakantie.

Actief sinds 05 Jan. 2018
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 10593

Voorgaande reizen:

16 Januari 2022 - 31 December 2022

Al weer 2022

22 Juli 2021 - 01 Januari 2022

2021 weer terug in Amman Jordanie

05 Januari 2020 - 31 December 2020

Amman in 2020

01 Januari 2019 - 31 December 2019

2019 een nieuw jaar

01 April 2018 - 31 December 2018

Jordanie vanaf april 2018

05 Januari 2018 - 31 Maart 2018

Mijn eerste maanden

Landen bezocht: